“Ik heb een rolstoel nodig. Kan ik dit zelfstandig via de website aanvragen?”
Dit was één van de vragen waarop ervaringsdeskundigen met een licht verstandelijke beperking (LVB) antwoord zochten tijdens het mystery guest onderzoek in de gemeente Losser.
Ze beoordeelden de toegankelijkheid van onze website, formulieren, telefoongesprekken en baliegesprekken door zelf te proberen bepaalde diensten aan te vragen.
De conclusies in het rapport laten positieve resultaten zien. Zo blijkt bijvoorbeeld de website voor veel mensen erg gebruiksvriendelijk te zijn. De mystery guest zei hierover in het rapport: “Doordat de website zo duidelijk en overzichtelijk is, heb ik geen ondersteuning nodig bij het aanvragen van een hulpmiddel. Hierdoor voel ik mij zelfredzaam en dat vind ik erg fijn.”
We zetten dus al goede stappen, maar we weten ook dat er altijd ruimte is voor verbetering. Het mystery guest rapport biedt waardevolle inzichten en praktische aanbevelingen waar we kunnen verbeteren. Bijvoorbeeld door geen moeilijke taal of vaktaal te gebruiken tijdens telefoongesprekken of in formulieren. Met deze inzichten kunnen we onze dienstverlening nóg beter maken voor inwoners met een licht verstandelijke beperking.
Marieke Bosch, coach bij LFB Sterkplaats Twente, benadrukt het belang van dit onderzoek: “Het gaat om een stukje bewustwording. Sommige dingen lijken voor ons vanzelfsprekend, maar dat is niet altijd het geval voor mensen met een licht verstandelijke beperking. Met dit rapport krijgt de gemeente de kans om door hun ogen te kijken.”
Wethouder Marian Oosterbroek: “Wij zijn heel blij dat we op deze manier de kans krijgen om door de ogen van deze groep inwoners te kijken. Met hun inzichten gaan we verder werken aan een inclusieve gemeente waarin iedereen zich gehoord, geholpen en ondersteund voelt.”